پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست و از چه زمانی ایجاد شده است، آیا تابه‌حال نام خود را در گوگل سرچ کرده‌اید؟ ممکن است ببینید عده‌ای از شما نام برده‌اند و این برای شما تبدیل به دغدغه شود که آیا دیگران دقیقا آن‌طور که خودتان می‌خواهید درموردتان صحبت می‌کنند؟ دقیقا در چنین نقطه‌ای است که بحث پرسونال برندینگ مطرح می‌شود. به این نکته توجه داشته‌باشید که برند شخصی شما صرفا برای مطرح کردن نام‌تان نیست، بلکه ابزاری است برای نشان دادن قابلیت‌ها و توانایی‌های شما. پس لازمه personal branding داشتن توانایی و ظرفیت‌های جالب توجه است. وقتی در مورد برند شخصی صحبت می‌کنیم، در تلاشیم آنچه را که هستیم نمایش دهیم. پس باید سعی کنیم این موقعیت واقعی باشد. شما با رعایت این موضوع اعتبار کسب می‌کنید. برند شخصی شما ترکیبی از مهارت‌ها و تجربیاتی است که دارید.

تاریخچه برندسازی شخصی

ظاهراً تام پیترز نخستین کسی است که اصطلاح برند شخصی را به کار برده، درباره‌ی آن مقاله نوشته و گفته است که برند شخصی چیست. این مقاله در سال ۱۹۹۷ در FastCompany منتشر شد و معمولاً انتشار آن را تولد مفهوم پرسونال برندینگ در نظر می‌گیرند.

تام پیترز مهم‌ترین کاربرد برندسازی شخصی را رشد و پیروزی در دنیای کسب و کار می‌داند و تلاش برای پرسونال برندینگ را مترادف با تلاش برای رشد و موفقیت شغلی و طی کردن سریع‌تر مسیر شغلی در نظر می‌گیرد.

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

قبل از هرچیزی باید بپرسیم برای چه می‌خواهید شناخته شوید؟ اگر کسی نام شما یا کسب‌وکارتان را ذکر کند، می‌خواهید به آن چه بگوید؟ برخی افراد می‌توانند به این سوال طی چند ثانیه پاسخ دهند، در حالی‌که ممکن است دیگران به اندازه طول عمرشان زمان نیاز داشته باشند.

لازم به ذکر است که برندسازی شخصی فقط برای کسی نیست که صاحب یک تجارت است، بلکه برای هر فرد تاثیرگذار، رهبر فکری یا شخصی که می‌خواهد داستان خود را با جهان به اشتراک بگذارد هم ضروری است.

«برندسازی شخصی پروسه‌ای برای معرفی افراد و مشاغل آن‌ها به‌عنوان یک برند است. این یک فرآیند همیشگی برای توسعه، حفظ شهرت و برداشت از یک فرد، گروه یا سازمان است.»

این‌که شما چگونه تبلیغ می‌کنید، نشان دهنده برند شخصی شما است. این می‌تواند ترکیب منحصر به فردی از تخصص و مهارت‌ها، تجارب و… باشد که می‌خواهید مخاطبان شما آن‌ها را ببینند. این داستان، داستان شماست که تصویرتان را در ذهن دیگران خلق می‌کند.

چرا شما به personal branding (برندسازی شخصی) نیاز دارید؟

  • شما خودتان را به مشتری‌های فعلی و آینده معرفی می‌کنید.
  • دیگران شما را آن‌طور که می‌خواهید، می‌شناسند.
  • باعث ایجاد حس وفاداری و اعتماد در مخاطب می‌شوید.

حالا سوالی که مطرح می شود این است که چرا پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) مهم است؟، این سوالی است که در مقاله ای با همین عنوان به آن پاسخ داده ایم.