آشنایی با تعاریف اینفوگرافیک، موشن گرافیک و مراحل ساخت اینفوموشن، همانطور که از نام اینفوموشن پیداست، ترکیبی از اینفوگرافیک و موشن گرافیک باعث ایجاد چنین اسمی برای این عضو تازه وارد شدند. اینفوگرافیک و موشن گرافیک هردو از شاخه‌های اسم و رسم‌دار این حوزه هستند و شاید به همین دلیل، اینفوموشن با استقبال خوبی مواجه شده است. اما شاید برای اولین بار باشد که اسم اینفوگرافیک یا موشن گرافیک را می‌شنوید، پس لازم است تا قبل از هرچیز به توضیح این دو بپردازیم و سپس اینفوموشن را برایتان شرح دهیم.

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک از دو کلمه (Information) به معنی اطلاعات و (Graghic) به معنی گرافیک تشکیل شده است و در واقع به نمایش تصویری یا دیداری داده‌ها (Data)، اطلاعات (Information) و دانش (Knowledge) گفته می‌شود. معمولا اینفوگرافیک‌ها سعی می‌کنند تا مسائل پیچیده و ناملموس را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنند به طوری که قابل فهم و واضح باشد. اینفوگراف‌ها شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن هستند و برخی معتقدند که اینفوگرافیک نوعی نقشه مفهومی است که با آن می‌توان مسائل را آسان‌تر از همیشه نشان داد.

موشن گرافیک چیست؟

موشن گرافیک به زبان ساده، به حرکت در آوردن تصاویر است. انیمیشن‌ها نیز تقریبا با همین مفهوم تعریف می‌شوند، با این تفاوت که در انیمیشن‌ بیشتر به داستان توجه می‌شود و از طریق آن مفهوم را به مخاطب منتقل می‌کنند اما موشن گرافیک بیشتر بر عناصر بصری متمرکز است. در موشن گرافیک به تصویر بیشتر از شخصیت‌ها توجه می‌شود و جنبه‌های سمبولیک، نشانه‌شناسی و تشریح رویدادها و فرآیندها در این هنر دیجیتال کاربرد زیادی دارند. موشن گرافیک در دنیای دیجیتال امروز جایگاه خوبی بدست آورده است و از آن در برندینگ، تبلیغات و حتی ساخت آیکون‌ها و لوگوها استفاده می‌شود.

مراحل ساخت اینفوموشن

تا به اینجا در مورد اجزای اصلی سازنده اینفوموشن یا اینفوگرافیک متحرک صحبت کردیم. احتمالا بارها و بارها در شبکه‌های اجتماعی یا تبلیغات مختلف نمونه‌ی اینفوگرافیک و موشن گرافیک را دیده باشید. این دو هنر جدید دنیای دیجیتال دست به دست هم دادند تا عضو جدیدی را به این خانواده اضافه کنند. اینفوموشن همان عضو جدید است که با اینکه در ابتدای مسیر قرار دارد اما آینده‌ای بسیار روشن در انتظارش خواهد بود. در ادامه مقاله به نکات مثبت و قابل توجه اینفوموشن می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چرا انتخاب اینفوموشن به مراتب بهتر از محتواهای تصویری دیگر است.

ساخت اینفوموشن نیز همانند انواع دیگر طراحی‌های دیجیتال نیازمند طی مسیر مشخصی است. ظرافت و دقت جزو مواردی است که در ساخت اینفوموشن اهمیت بسیار بالایی دارد و رعایت آن‌ها می‌تواند به کیفیت بیشتر محصول نهایی شما کمک کند. در ادامه مروری سریع بر نکات ساخت یک اینفوموشن خواهیم داشت:

  • الگویی برای اینفوموشن خود متناسب با محتوا و مقدار داده‌ای که می‌خواهید نمایش داده شود، دریافت کنید. هرچه محتوای شما و داستانی که می‌خواهید روایت کنید، بیشتر گرافیکی باشد، از عناصر موشن گرافیک می‌توانید بهتر استفاده کنید.
  • قالب و سبک بصری را انتخاب کنید.
  • مهمترین حقایق و ارقام را برجسته و متحرک کنید.
  • برای تبدیل محتوای خود به نمایش پرده‌ای یا فیلم از تبدیل‌کننده‌های اینفوموشن همانند Animaker استفاده کنید.
  • ویدیوی خود را روایت کنید تا محتوای شما جذاب‌تر شود.

پس از آشنایی با اینفوموشن و مراحل ساخت آن، نوبت به آشنایی دقیق تر با مراحل ساخت یک اینفوموشن کاربردی و جذاب می رسد. با ما همراه باشید.